Lad Mensio hjælpe jer med at få vist jeres webshops produkter frem med billedannoncer via Google Shopping

Google Shopping - billedannoncer

 

Præsenter webshoppens produkter med billeder på Google

  • Har I en webshop?
  • Ville I sælge mere, hvis I lettere kunne vise produkterne frem?

Så er Google Shopping en god idé for jer!

Google Shopping - AdWords billedannoncer er der også nogle, der kalder dem - er reelt annoncer med produktbilleder og pris øverst i Googles søgeresultater. Og produktbilleder er den optimale måde at fremvise jeres produkter til potentielle kunder. Billeder er blikfang og med billedannoncer får I den fordel, at kunderne har en idé om, hvad de vil komme til at kigge på, allerede før de klikker på jeres annonce. I sparer penge på irrelevante klik, og I sikrer en højere relevans i de besøg i webshoppen, som I køber jer til.

De mest oplagte billedannoncer er Google Shopping og Facebook marketing.
 


Hvad er Google Shopping?

Google Shopping er en kampagnetype, der giver webshop-ejere mulighed for at få vist deres produkter frem med billeder, produktoplysninger og priser i Googles søgeresultater på relevante søgninger.
Man annoncerer altså lidt på samme måde som med Google Adwords’ tekstannoncer, bare med billeder. Rent teknisk kan det dog slet ikke sammenlignes, da Google Shopping-kampagner “styres” med et produktfeed og ikke med keywords, men mere om det senere.

Praktisk eksempel: Google-søgning på rødt silkeslips i marts 2016:

Dine øjne ser først Google Shopping-billederne

Særligt efter Googles markante opdatering af søgeresultatsiden, hvor der ikke længere kommer Google Adwords-annoncer frem i højre side, vil billedannoncerne være blikfang. For ikke alene er det billeder, men det vil også være den eneste annoncering i højre side af skærmen.

Og hvis man har en webshop med lækre produkter, så er Google Shopping samt reklamer på Facebook rigtig gode muligheder for at vise produkterne frem allerede inden kunden har valgt at besøge dit website. Og i nogle tilfælde, som her med Mensios kunde modeslips.dk, får man oven i købet mulighed for at vise flere produkter frem på en og samme søgning.

 

Billeder gør en forskel

Billeder får langt mere opmærksomhed end tekst. Og vi kan nærmest ikke undgå at lægge mærke til de billeder, der er på en teksttung side som en søgemaskines resultatside.

Det kan derfor også gøre en forskel for de webshops, der får vist produkterne frem med billeder. For hvis brugerne allerede på Google finder et produkt, de kan lide, så behøver de ikke lede videre. De skal bare købe det. Og de har som minimum fundet et website, der skal indgå på deres online shoppingtur.

 

Fordele ved Google Shopping

I får flere fordele ved at annoncere med Google Shopping-kampagner. De mest oplagte er:

  • Billedannoncerne fylder meget i toppen af søgeresultatsiden. Så I får en god placering og meget opmærksomhed, og det medvirker til, at flere kunder vil lægge mærke til både jeres produkt og jeres brand
  • Man kan annoncere med både Adwords tekstannoncer og Shopping-billedannoncer samtidig. Det giver mere plads til jeres budskaber og mindre plads til konkurrenterne, og I kan nå ud til både dem, der kigger billeder og dem, der læser tekster
  • Kvalificerede kundeemner. En shopper, der besøger jeres website efter allerede på forhånd at have set et produkt, de kan lide, har stort kundepotentiale
  • Billige salg. Mine erfaringer har vist, at Google Shopping sjældent er den største salgsgenerator. Men de salg, hvor besøget på websitet startes med et klik på en Shopping-annonce, er til gengæld langt billigere end de ordrer, der kommer efter for eksempel klik på Adwords-annoncer

 

Vil I i gang med Google Shopping?

For at kunne annoncere med Google Shopping-annoncer har I brug for

⇒  En Google Merchant-konto

⇒  En Google Adwords-konto

⇒  Et produktfeed

Produktfeedet trækker data fra jeres webshop over i Google Shopping-kampagnen. Som udgangspunkt er indholdet i produktfeedet afgørende for, om I kan få vist jeres annoncer, og om annoncerne bliver en succes. Google bruger nemlig feedet til både at forstå, hvad det er for produkter, I ønsker at promovere og også til at sammensætte annoncerne med billeder, produktinformation og de rette priser. Dette feed er derfor den vigtigste komponent for succes med Google Shopping.

 

Jeg er Google Shopping-certificeret - lad mig hjælpe jer

Google Shopping | Konsulent og online marketing specialist Thomas Paludan

Flere af mine kunder er webshops, og jeg forstår værdien af Shopping / AdWords billedannoncer. Og udover at have praktisk erfaring med at opsætte og drive Google Shopping-kampagner, så har jeg også bestået Googles Shopping Advertising-certificeringseksamen.

Så I er i trygge hænder hos Mensio. Og I får – udover selvfølgelig en godt opsat Shopping-kampagne – den assistance, I evt. har brug for til jeres del af arbejdet med udtræk af og attributter i produktfeedet og upload af feedet i jeres Google Merchant-konto.

 


Følg Mensio på Facebook og LinkedIn: